zondag, november 13, 2005

PvdA wil gratis openbaar vervoer

Nederland heeft de afgelopen jaren succesvol kennisgemaakt met een aantal gemeentelijke en provinciale experimenten met ‘gratis’ openbaar vervoer. De PvdA is van mening dat het nu aan het Rijk is om zich in te zetten voor ‘gratis’ openbaar vervoer.

In de initiatiefnota Gratis Openbaar Vervoer (GOV) doet de PvdA een aantal voorstellen om op korte termijn, in het lokale en regionale personenvervoer per bus, tram en metro, ‘gratis’ openbaar vervoer aan te bieden. Hierbij moeten een aantal beperkingen in acht worden genomen. De motivering voor deze voorstellen berust naast sociaal-maatschappelijke overwegingen ook op verkeersoverwegingen.
Het is van belang te onderstrepen dat niet wordt gepleit voor het voor iedereen ‘gratis’ maken van het openbaar vervoer. Dit is niet alleen onrealistisch, maar ook maatschappelijk ongewenst. Openbaar vervoer kost immers geld en heeft daarmee waarde. Door het ‘gratis’ openbaar vervoer op te hangen aan het systeem van de OV-chipkaart wordt de waarde van het openbaar vervoer benadrukt. De specifieke doelgroepen waar het GOV voor bedoeld is, kunnen door middel van een chipkaarttegoed van het OV gebruikmaken. Het inzetten van het instrument gratis openbaar vervoer is dus alleen bedoeld voor specifieke doelgroepen met als doel realisatie van specifieke effecten op sociaal-maatschappelijk gebied, milieu en economie.

De PvdA doet de volgende voorstellen:

1.Door de fikse bezuinigingen op het OV is het nodig de lokale vervoersautoriteiten meer armslag te bieden. Dit kan door beleidsvrijheid binnen de brede doeluitkeringen (BDU's) te bewerkstelligen in combinatie met een bundeling van alle middelen voor specifieke doelgroepen, waaronder zittend ziekenvervoer, WVG, leerlingenvervoer, etc.

2.Het Rijk neemt een financiële verantwoordelijkheid door de brede doeluitkeringen (BDU’s) op te plussen met een innovatiefonds van 300 miljoen euro.

3.Het openbaar vervoer voor ouderen (vanaf 65 jaar) wordt op werkdagen vanaf 09.00 uur ‘gratis’.

4.Het openbaar vervoer voor gehandicapten (WVG’ rs) wordt ‘gratis’.

5.Het openbaar vervoer voor Mbo-scholieren van 16 tot en met 17 jaar wordt gedurende schooltijden ‘gratis’.

6.Op de belangrijkste fileknelpunten in Nederland wordt het openbaar vervoer ‘gratis’ aangeboden aan forenzen. Dit ‘gratis’ openbaar vervoer is alleen bedoeld voor de forens die uit de auto in de bus stapt. Het bedrijfsleven betaalt hier aan mee. Daar staat tegenover dat het bedrijfsleven een fiscale faciliteit kan ontvangen voor hun bijdrage. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de bestaande fiscale regelingen die eventueel kunnen worden aangepast.

7.In het kader van het werkgelegenheidsbeleid wordt besloten aan iedereen die zich als werkzoekende meldt op een Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), een 3-maandskaart voor ‘gratis’ OV te geven, bijvoorbeeld voor een rayon van ongeveer 30 km rond de woonplaats.

Bijlagen: Initiatiefnota Gratis Openbaar vervoer.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home