dinsdag, september 27, 2005

Ongewenst stil

Het heeft even een tijdje geduurd voordat ik weer iets kon schrijven op mijn weblog. Eerst lag de internet aansluiting er bijna een week uit. Daarna leek de beveiliging van Microsoft zo goed te werken dat ik de site van Blogger (via waar ik deze stukjes schrijf) niet meer kon bereiken. Na lang speurwerk is het mij dan toch nog gelukt. Vooral deze tijd rond de behandeling van de kader nota geeft veel aanleiding om iets te vinden. Vandaar maar enkele stukjes met terugwerkende kracht.

A15 onder condities

De PvdA fractie in Zevenaar is blij met de doortrekking van de A15. We zijn alleen bezorgd over de nmanier waarop deze weg zal worden aangelegd. We zullen daarom in de eerst volgende raadsvergadering een motie indienen waarvan u hieronder de tekst kunt lezen, die spreekt voor zich.

Motie PvdA inzake doortrekken A15 tot aansluiting op A12 bij
Zevenaar


Ter behandeling in de vergadering van de gemeenteraad van Zevenaar op 28 september 2005

Recent is door het kabinet het besluit genomen om tot het doortrekken van de snelweg A15 vanaf Bemmel tot de aansluiting op de A12 bij Zevenaar over te gaan.
De gemeenteraad van Zevenaar stelt vast dat het doortrekken van de A15 op geringe afstand van de bebouwde kom van Zevenaar grote nadelige gevolgen kan hebben voor de leefbaarheid van een groot aantal inwoners van Zevenaar. Geconstateerd kan worden dat in de beeldvorming in de media vooral aandacht is voor de vanuit de gemeente Zevenaar veronderstelde positieve kanten van de komst van de A15 en dat kritische geluiden vooral vanuit de Gemeente Duiven kunnen worden waargenomen. Van het gemeentebestuur van Zevenaar zal maximale aandacht en inzet worden gevraagd om de implementatie van de nodige maatregelen bij het doortrekken van de A15 te waarborgen.

De gemeenteraad roept het college op:

- de nadelige gevolgen van het doortrekken van de A15 te inventariseren waarmee de inwoners zullen worden geconfronteerd op het gebied van geluidshinder, luchtkwaliteit, bereikbaarheid én kosten voor bewoners als gevolg van eventuele regiotolheffing;
- een overzicht op te stellen van de maatregelen die minimaal dienen te worden genomen om de nadelige gevolgen te minimaliseren;
- slechts medewerking aan de doortrekking te verlenen wanneer de implementatie van de minimumset aan maatregelen door middel van door het Rijk beschikbaar gestelde middelen mogelijk wordt gemaakt;
- de raad op korte termijn te informeren over voortgang inventarisatie risico’s en maatregelen.

Opening van de Brandweergarage

Op vrijdag 16 september was de opening van de (verbouwde) brandweergarage.
Het was een hele happening. Zo ziet u wat oud gediende en zelfs de burgemeester in actie.
Voor meer foto's kijk ook even op de site van de brandweer Zevenaar












































Doortrekking A15

(Uit de Gelderlander van 17 september)

ARNHEM/NIJMEGEN - Over de doorgetrokken A15 tussen Bemmel en de A12 rijden binnen tien jaar auto's. Het geld voor dit voor de regio cruciale stukje snelweg, 550 miljoen, wordt in Den Haag apart gelegd. De provincie Gelderland schiet zolang voor. De aanleg begint over twee jaar.
Om de nieuwe weg te financieren is de kans groot dat rond de regio Arnhem-Nijmegen tolpoortjes komen. "Dat kunnen we absoluut niet uitsluiten", aldus gedeputeerde Van Haaren gisteren. Maar tolheffing is, zegt de gedeputeerde, 'absoluut geen voorwaarde' voor de aanleg. Of tol mogelijk is, hangt er ook van af of de Tweede Kamer dat mogelijk maakt.Hoe de A15 het Pannerdensch Kanaal zal kruisen, in een tunnel of via een brug, staat ook nog niet vast. Een tunnel is vele tientallen miljoenen duurder, maar zal veel weerstand tegen de aanleg van de A15 in de Oost-Betuwe en de Liemers nóg meer aantasting van het landschap wegnemen.Dat de A15 nu met absolute zekerheid kan worden doorgetrokken is in de regio overwegend met gejuich ontvangen. Over het ontbrekende deel in de weg van Rotterdam naar het Duitse Ruhrgebied is in Gelderland immers bijna veertig jaar geruzied. Sommigen waren voor de doortrekking naar de A12, maar anderen voelden meer voor het aansluiten van de snelweg A50 (Apeldoorn - Den Bosch) op de A73 bij Nijmegen. Ook was de doortrekking van de A73 naar de A15 lange tijd een speerpunt van de provincie. Omdat er nooit een eenduidig geluid uit de provincie kwam, viste Gelderland telkens achter het net als het kabinet geld verdeelde.De A15 loopt nu van Rotterdam naar Bemmel. Vervolgens moet het verkeer richting Duitsland via provinciale en lokale wegen door Arnhem en Nijmegen aansluiting zoeken met de snelwegen A12 (Arnhem-Oberhausen) of A73 (Nijmegen-Venlo). Dat leidt dagelijks tot steeds langer wordende files en opstoppingen in de wijde regio.Het nieuwe snelwegdeel sluit vanaf Bemmel aan op de A12 en volgt grotendeels het tracé van de Betuweroute. Het ontbrekende weggedeelte kan binnen acht jaar klaar zijn, omdat de provincie Gelderland al veel voorbereidend werk heeft gedaan en bovendien geld heeft gereserveerd om de aanleg voor te kunnen schieten.

Ook uit de Gelderlander van 17 september

'A15 is slecht voor het milieu'

Pas vorig jaar kwamen alle betrokken partijen, provincie en het Knooppunt Arnhem Nijmegen, tot een compromis, door te besluiten alleen nog in te zetten op doortrekking van de A15. Om de verkeersproblemen in Nijmegen te verlichten komt daar, zoals gisteren in deze krant gemeld, een tweede stadsbrug. Het is volgens vrijwel alle betrokkenen aan lobbywerk van de Gelderse verkeersgedeputeerde Van Haaren (CDA) te danken dat dit compromis zo snel beloond is in Den Haag.
Over tien jaar kan de doorstroming in de regio aanzienlijk beter zijn, denkt Rijkswaterstaat. De dienst is al bezig met plannen voor de verbreding van de A50 tussen Ewijk en Heteren, ook een dagelijks knelpunt. De A15 krijgt tussen Valburg en Bemmel een afrit naar de nieuwe Nijmeegse stadsbrug, die via een vierbaans stadsweg Nijmegen-Noord met Nijmegen-West verbindt. De nieuwe brug is ook te bereiken vanaf de A325 tussen Nijmegen en Arnhem en ontlast zo de oude Waalbrug, waar elke dag kilometers file staat.De Gelderse Milieufederatie is teleurgesteld over het doorzetten van de A15-plannen. Woordvoerder Joost Reijnen zegt dat de weg door een ecologisch waardevol gebied loopt. "Een grote kolonie rugstreeppadden en andere amfibieën zal worden vernietigd. Verder zal er sprake zijn van grote geluidsbelasting voor met name de inwoners van Duiven en enkele kleine kernen langs het traject."Volgens de Milieufederatie is het beter de A50 en de A12 te verbreden. "En verder vinden wij dat de mobiliteit alleen maar kan worden beheerst door invoering van een landelijk beprijzingssysteem."

Eveneens uit de Gelderlander van 17 september

DUIVEN - De gemeente Duiven is allesbehalve blij met de aanstaande doortrekking van de A15.
"Feitelijk is de aanleg onaanvaardbaar in een gebied dat nu al zo zwaar belast is met verkeers-, spoor- en waterwegen", aldus een verontruste burgemeester Henk Zomerdijk.Vorig jaar nog adviseerde Duiven de provincie om niet verder te gaan met de voorbereidingen voor de doortrekking van de snelweg A15. Een ruime meerderheid van de Duivense gemeenteraad (alleen de VVD is voorstander) vindt dat de provincie nut en noodzaak van de doortrekking onvoldoende heeft aangetoond. Gaat het toch door dan eist Duiven in elk geval een verdiepte aanleg vanaf het Pannerdensch Kanaal tot aan de A12. Burgemeester Zomerdijk: "Een A15 op maaihoogte is voor ons volstrekt onaanvaardbaar. Als dat het plan wordt, dan gaan we er als gemeente dwars voorliggen. Dat kunnen we onze inwoners, zeker die van Groessen, niet aandoen."Meespreken wil Duiven ook over het uiteindelijke tracé. De snelweg moet komen te liggen in een 1200 meter breed gebied tussen Groessen en Duiven aan de ene en Pannerden en Zevenaar aan de andere kant. De gemeente Zevenaar staat positiever tegenover de doortrekking van de A15. Wethouder Gerard Nijland: "Wij denken dat het een grote verbetering zal geven, ook omdat de doortrekking een meerwaarde kan betekenen voor de toekomstige ontsluiting van Zevenaar."De gemeente wil het liefst twee aansluitingen op de A12. Eén bij de nieuw te bouwen wijk Zevenaar Oost en één ten westen van de stad, halverwege Duiven. De huidige aansluiting Griethse Poort kan dan verdwijnen. Die westelijke aansluiting zou ook aan moeten sluiten op de A15, terwijl de oostelijke aan zou moeten sluiten bij knooppunt Oud-Dijk. Wethouder Nijland: "In elk geval zal de A12 tussen Duiven en knooppunt Oud-Dijk zesbaans moeten worden, anders loopt het verkeer daar gegarandeerd vast.De Stichting Milieuvrienden Duiven is tegen en stelt dat een doortrekking van de A15 alleen maar negatieve gevolgen heeft. "De geluidhinder neemt toe en de rugstreeppadden en kamsalamanders moeten als verloren worden beschouwd", aldus woordvoerder Peter Mekkink. De stichting zegt meer te zien in verbreding van de A12 en A50 en optimaal gebruik van de Betuweroute voor goederenvervoer.

dinsdag, september 06, 2005

'Clustertje van huizen behouden'

(Uit de Gelderlander van 6 september)
De PvdA Zevenaar wil samen met andere politieke partijen zoeken naar oplossingen voor gedupeerden van de nieuwe wijk Zevenaar - Oost. Deze wijk ligt ingeklemd tussen de Ringbaan - Oost, de Bemweg en een gedeelte van de Sleeg, de spoorlijn naar Winterswijk en aan de oostkant van het nog te realiseren industrieterrein Hengelder II. Een fietstochtje over het Hazenpad opende de ogen van PvdA'er Peter Donker. "Ik fiets vaak over de Sleeg en Bemweg, maar het Hazenpad kende ik helemaal niet. Als je daar fietst, richting boerderij De Bem, dan denk je: wat brengen we teweeg. Ik hoop een clustertje van woningen, bij de bocht van de Sleeg te kunnen behouden. Dat is bijna een dorpje. Het plan zou zo gemaakt moeten worden, dat je dat overeind houdt.".
Aan de andere kant wil de PvdA dat er een goede oplossing komt voor bewoners die weg moeten. Donker: "Ook al blijven hun huizen behouden, sommige mensen raken zoveel grond kwijt dat ze er niet meer kunnen wonen. Neem een hobbypaardenboer aan de Bemweg. Als deze man straks nauwelijks nog grond heeft, kan hij zijn paarden niet langer houden. Mensen die jaren geleden plaats moesten maken voor de Betuwelijn, konden we een huis in de nieuwe wijk De Roosdom in Oud-Zevenaar aanbieden. Zo'n alternatief zouden we nu ook moeten hebben voor de mensen die moeten wijken voor de nieuwe wijk Zevenaar- Oost." De PvdA wil ook rekening houden met de sociale en maatschappelijke verbondenheid in Oud-Zevenaar. Veel bewoners delen hun woning met ouders en zijn daarmee mantelzorgers. Wat de sociaal-democraten per se niet willen, is dat de 1500 nieuwe huizen een nieuw dorp vormen. Zij vinden dat de Zevenaar- Oost een bijdrage moet leveren aan het overeind houden van de winkels, het theater, de muziekschool en andere voorzieningen in Zevenaar.